Canada-Norwich.reismee.nl

First day at school!

Hello everybody!

How are you? Dé vraag die iedereen je stelt. En of ik er op moet antwoorden of dat het gewoon een standaardvraag is? Ik ben er nog niet helemaal over uit. Vandaag was mijn eerste dag op de Rehoboth Christian School! Een hoop informatie heb ik over me heen gekregen. Ik word iedere dag om 08.00 uur opgehaald door één van de teachers. Vanochtend kreeg ik een introductie door de principal (de directeur van de school). He told me about their mission and kind of education. Then he showed me the whole building. It was so huge!Geweldig om te zien hoe in één gebouw er drie delen zijn: Elementary, middle school and secondary school.Tijdens de rondleiding heb ik bijna in elke klas een kijkje mogen nemen! Ook zelfs in de hogere groepen (bij ons de middelbare school). Het was erg grappig om studenten te zien die maar iets jonger zijn dan ik ben. Jullie zullen al wel gemerkt hebben dan ik erg moet omschakelen naar het Nederlands. Soms zijn dingen gewoon beter in het Engels uit te drukken omdat je de hele dag wel móét! Gelukkig zijn er momenten dat ik wel even Nederlands mag praten. Bijna elke teacher kan (deels) Nederlands praten!! Zo gek om te horen als ze Engels praten en dan ineens in het Nederlands tegen je zeggen: "Vind je het leuk hier?" Ik had nooit gedacht dat er nog zoveel Hollands bij zou zitten! Er zijn ook veel kinderen die, toen ze klein waren, zijn geemigreerd naar Canada. Zij vinden het heel erg leuk om te laten merken dat ze heel wat Nederlandse woorden en zinnen weten te zeggen. Soms moet ik erg om hen lachen als ze dat doen met een Canadees accent.

's Morgens ben ik nog wat langer een kijkje wezen nemen in grade 8 (studenten van 13/14 jaar). Ze hadden een taalles waar een aantal van hen een presentatie moesten geven bij een foto die ze hadden meegenomen. Ook las de teacher het boek'The name of the Tree' voor. De studenten kregen de vraag mee waarom dit boek niet geschikt was voorgrade 3. Het boek ging over een boom die verheerlijkt werd door allerlei dieren. Na het voorlezen moesten ze hun antwoorden inleveren. Ze zaten er allemaal dichtbij, maar geen van allen (ook ik niet;)) had er aan gedacht dat de boom in het boek erg veel leek op 'de boom der kennis des goeds en des kwaads' in het paradijs. Ik vond het mooi om te zien dat de leerkracht naast dat het een taalles was, er een moreel aspect wist aan toe te voegen. Dit boek kon niet in grade 3 (en ook niet in de andere grades) gelezen worden, omdat de Bijbel hier niet gerespecteerd werd.

's Middags mocht ik in grade 4 zijn. Ik had deze klas speciaal uitgekozen voor deze middag, omdat hun teacher uit Holland komt! Zij is hier gekomen sinds augustus dit jaar en heeft hier vorig jaar ook haar buitenlandstage gedaan. Ontzettend leuk dus om te zien hoe zij dat zo doet! En echt petje af, je moet maar een klas runnen in een land dat je nauwelijks kent en alles moet doen in de tweede taal. Ik zou nog veel meer kunnen vertellen, maar ik zie dat mijn verhaal al weer lang zat is. Leuk om regelmatig jullie reacties erop te horen! Ik ben in die paar dagen dat ik hier ben heel veel dingen in Nederland echt gaan waarderen. Neem bijvoorbeeld alleen al dat onze scholen (nog) worden gefinancieerd. Ook heb ik gezien dat wij qua materiaal en andere onderwijsmiddelen echt een stuk verder zijn. Voor ons is het nu normaal dat in alle klassen er een digibord hangt. Op deze school is dat geen vanzelfsprekendheid. Well, tomorrow I will go to kindergarten (groep 1 en 2). Ik heb er weer erg veel zin in! Ben trouwens helemaal vergeten foto's te maken van de school; hoop dat morgen te doen. Wel een aantal foto's van de omgeving hier op m'n weblog gezet! Hope you like them :)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!